(1) I ja jestem człowiekiem śmiertelnym, podobnym do wszystkich, potomkiem prarodzica powstałego z ziemi. W łonie matki zostałem ukształtowany jako ciało,
|
(2) w ciągu dziesięciu miesięcy, we krwi okrzepły, z nasienia męskiego, i rozkoszy ze snem złączonej.
|
(3) I ja, gdy się urodziłem, wspólnym odetchnąłem powietrzem i na tę samą ziemię wypadłem, tak samo pierwszy głos wydając z płaczem, do wszystkich podobny.
|
(4) W pieluszkach i wśród trosk mnie wychowano.
|
(5) Żaden bowiem z królów nie miał innego początku narodzin:
|
(6) jedno dla wszystkich wejście w życie i wyjście to samo.
|
(7) Dlatego się modliłem i dano mi zrozumienie, przyzywałem, i przyszedł na mnie duch Mądrości.
|
(8) Przeniosłem ją nad berła i trony i w porównaniu z nią za nic miałem bogactwa.
|
(9) Nie porównałem z nią drogich kamieni, bo wszystko złoto wobec niej jest garścią piasku, a srebro przy niej ma wartość błota.
|
(10) Umiłowałem ją nad zdrowie i piękność i wolałem mieć ją aniżeli światło, bo nie zna snu blask od niej bijący.
|
(11) A przyszły mi wraz z nią wszystkie dobra i niezliczone bogactwa w jej ręku.
|
(12) Ucieszyłem się ze wszystkich, bo wiodła je Mądrość, a nie wiedziałem, że ona jest ich rodzicielką.
|
(13) Rzetelnie poznałem, bez zazdrości przekazuję i nie chowam dla siebie jej bogactwa.
|
(14) Jest bowiem dla ludzi skarbem nieprzebranym: ci, którzy go zdobyli, przyjaźń sobie Bożą zjednali, podtrzymani darami, co biorą początek z karności.
|
(15) Oby mi Bóg dał słowo odpowiednie do myśli i myślenie godne tego, co mi dano! On jest bowiem i przewodnikiem Mądrości, i tym, który mędrcom nadaje kierunek.
|
(16) W ręku Jego i my, i nasze słowa, roztropność wszelka i umiejętność działania.
|
(17) On mi dał bezbłędną znajomość rzeczy: poznać budowę świata i siły żywiołów,
|
(18) początek i kres, i środek czasów, odmiany przesileń i następstwa pór,
|
(19) obroty roczne i układy gwiazd,
|
(20) naturę zwierząt i popędy bestii, moce duchów i myślenie ludzkie, różnorodność roślin i siły korzeni.
|
(21) Poznałem i co zakryte, i co jest jawne, pouczyła mnie bowiem Mądrość - sprawczyni wszystkiego!4
|
(22) 5 Jest bowiem w niej duch rozumny, święty, jedyny, wieloraki, subtelny, rączy, przenikliwy, nieskalany, jasny, niecierpiętliwy5, miłujący dobro, bystry,
|
(23) niepowstrzymany, dobroczynny, ludzki, trwały, niezawodny, beztroski, wszechmogący i wszystkowidzący, przenikający wszelkie duchy rozumne, czyste i najsubtelniejsze.
|
(24) Mądrość bowiem jest ruchliwsza od wszelkiego ruchu i przez wszystko przechodzi, i przenika dzięki swej czystości.
|
(25) Jest bowiem tchnieniem mocy Bożej i przeczystym wypływem chwały Wszechmocnego6, dlatego nic skażonego do niej nie przylgnie.
|
(26) Jest odblaskiem wieczystej światłości, zwierciadłem bez skazy działania Boga, obrazem Jego dobroci7.
|
(27) Jedna jest, a wszystko może, pozostając sobą, wszystko odnawia, a przez pokolenia zstępując w dusze święte, wzbudza przyjaciół Bożych i proroków8.
|
(28) Bóg bowiem miłuje tylko tego, kto przebywa z Mądrością.
|
(29) Bo ona piękniejsza niż słońce i wszelki gwiazdozbiór. Porównana ze światłością - uzyska pierwszeństwo,
|
(30) po tamtej bowiem nastaje noc, a Mądrości zło nie przemoże.
|