(1) Jahwe tak mówił do Mojżesza:
|
(2) "Zwróć się do synów Izraela i powiedz im: Gdy wejdziecie do kraju, który wam daję na mieszkanie,
|
(3) i złożycie dla Jahwe ofiarę spalaną z cielców lub owiec: całopalenie lub ofiarę dla wypełnienia ślubu, bądź też jako ofiarę dobrowolną, bądź podczas waszych uroczystości, aby zgotować milą woń dla Jahwe,
|
(4) winien ten, który przynosi dar ofiarny dla Jahwe, przynieść jako ofiarę z pokarmów dziesiątą część efy najczystszej mąki, zaprawionej jedną trzecią hinu oliwy.
|
(5) Jako ofiarę z płynów winien dać przy ofierze całopalnej lub ofierze pojednania czwartą część hinu wina na każdego baranka.
|
(6) Przy ofierze z barana złożysz dwie trzecie efy najczystszej mąki zaprawionej jedną trzecią hinu oliwy,
|
(7) oraz ofiarę płynną z wina — jedną trzecią hinu, jako miłą woń dla Jahwe.
|
(8) Gdy ofiarujesz młodego cielca jako ofiarę całopalną lub ofiarę na wypełnienie ślubu, albo jako ofiarę pojednania dla Jahwe,
|
(9) dodasz do cielca jako ofiarę z pokarmów trzy dziesiąte efy najczystszej mąki zaprawionej połową hinu oliwy,
|
(10) a jako ofiarę z płynów dasz połowę hinu wina jako miłą woń ofiary dla Jahwe.
|
(11) Tak należy czynić przy każdej ofierze z cielca, barana oraz jagnięcia czy koźlęcia.
|
(12) Stosownie do liczby żertw ofiarnych tak macie przy każdej sztuce uczynić.
|
(13) Według tego przepisu ma postępować każdy spośród waszego ludu, gdy chce złożyć ofiarę spalaną jako miłą woń dla Jahwe.
|
(14) Gdyby zaś człowiek obcy, który się u was zatrzymał albo pośród was na stałe mieszka, chciał złożyć ofiarę jako miłą woń dla Jahwe — ma uczynić tak jak i wy.
|
(15) Jednakowa ustawa odnosi się do was i do obcych, którzy się pośród was zatrzymują jest to ustawa wieczysta dla waszych potomków i wobec Jahwe obowiązująca zarówno was jak i obcych.
|
(16) To samo prawo i ten sam przepis obowiązują was i obcych, którzy mieszkają pośród was".
|
(17) Tak do Mojżesza mówił znów dalej Jahwe:
|
(18) "Powiedz synom Izraela: Gdy przyjdziecie do kraju, do którego was prowadzę,
|
(19) zanim zaczniecie jeść chleb kraju, przyniesiecie wpierw dar szczególny dla Jahwe.
|
(20) Przyniesiecie w darze pierwociny ciasta, okrągły placek przyniesiecie jako dar szczególny klepiska.
|
(21) Będziecie składać pierwociny ciasta jako dar szczególny dla Jahwe przez [wszystkie] wasze pokolenia.
|
(22) Jeżeli przez nieuwagę nie wykonacie wszystkich tych nakazów, które Jahwe wypowiedział do Mojżesza,
|
(23) tego wszystkiego, co nakazał Jahwe przez Mojżesza — od dnia, w którym Jahwe to nakazał, i poprzez następne wasze pokolenia
|
(24) zapomni tego uczynić zgromadzenie — winno całe zgromadzenie złożyć cielca na ofiarę całopalną jako miłą woń dla Jahwe a do tego odpowiadającą przepisom prawa ofiarę z pokarmów i płynów, wreszcie kozła jako ofiarę przebłagalną.
|
(25) Kapłan dokona obrzędu przebłagania w imieniu całej społeczności Izraela, i będzie im odpuszczone, gdyż było to przez nieuwagę, a oni złożyli ofiarę spalaną i ofiarę przebłagalną wobec Jahwe za swoją nieuwagę.
|
(26) Będzie więc całej społeczności odpuszczone, jak również obcym, którzy pośród was przebywają, był to bowiem grzech całego ludu popełniony przez nieuwagę.
|
(27) Jeśli to będzie pojedyncza osoba, która zgrzeszy przez zapomnienie, przyprowadzi jednoroczną kozę jako ofiarę przebłagalną.
|
(28) Kapłan dokona obrzędu przebłagania wobec tej osoby, która zgrzeszyła nieświadomie, aby ją uwolnić od winy — i dostąpi ona odpuszczenia.
|
(29) Prawo to obowiązuje zarówno Izraelitów, jak też i obcych, którzy przebywają pomiędzy wami jedno prawo będzie dla wszystkich, którzy zgrzeszyli nieświadomie.
|
(30) Gdyby ktoś uczynił to świadomie, bez względu na to, czy jest tubylcem czy obcym, obraża Jahwe, ten ma być wyłączony spośród ludu.
|
(31) Wzgardził bowiem słowem Jahwe i złamał Jego przykazania — taki musi być wyłączony bez miłosierdzia, i spadnie na niego odpowiedzialność za jego grzech".
|
(32) Gdy Izraelici przebywali na pustyni, spotkali człowieka zbierającego drwa w dzień szabatu.
|
(33) Wtedy przyprowadzili go ci, którzy go spotkali przy zbieraniu drew, do Mojżesza, Aarona i całego zgromadzenia.
|
(34) Zatrzymali go pod strażą, bo jeszcze nie zapadło postanowienie, co z nim należy uczynić.
|
(35) Jahwe zaś rzekł do Mojżesza: "Człowiek ten musi umrzeć- cala społeczność ma go poza obozem ukamienować".
|
(36) Wyprowadziło go więc całe zgromadzenie poza obóz i ukamienowało według rozkazu, jaki wydal Jahwe Mojżeszowi.
|
(37) I mówił znowu Jahwe do Mojżesza:
|
(38) "Powiedz synom Izraela, niech sobie zrobią frędzle na krajach swoich szat, oni i ich potomstwo, i do każdej frędzli użyją sznurka z fioletowej purpury.
|
(39) Dla was będą te frędzle, a gdy na nie spojrzycie, przypomnicie sobie wszystkie przykazania Jahwe, aby je wypełnić — a nie pójdziecie za żądzami swego serca i oczu, przez które plamiliście się niewiernością —
|
(40) byście w ten sposób o wszystkich moich przykazaniach pamiętali, pełnili je i tak byli świętymi wobec swojego Boga.
|
(41) Jam jest Jahwe, Bóg wasz, którym was wyprowadził z ziemi egipskiej, abym był Bogiem waszym. Jam jest Jahwe, wasz Bóg".
|