(1) Przypominam, bracia, Ewangelię, którą wam głosiłem, którąście przyjęli i w której też trwacie.
|
(2) Przez nią również będziecie zbawieni, jeżeli ją zachowacie tak, jak wam rozkazałem ... Chyba żebyście uwierzyli na próżno.
|
(3) Przekazałem wam na początku to, co przejąłem że Chrystus umarł — zgodnie z Pismem — za nasze grzechy,
|
(4) że został pogrzebany, że zmartwychwstał trzeciego dnia zgodnie z Pismem:
|
(5) i że ukazał się Kefasowi, a potem Dwunastu,
|
(6) później zjawił się więcej niż pięciuset braciom równocześnie większość z nich żyje dotąd, niektórzy zaś pomarli.
|
(7) Potem ukazał się Jakubowi, później wszystkim apostołom.
|
(8) W końcu, już po wszystkich, ukazał się także i mnie jako poronionemu płodowi.
|
(9) Jestem bowiem najmniejszy ze wszystkich apostołów i niegodzien zwać się apostołem, bo prześladowałem Kościół Boży.
|
(10) Lecz za łaską Boga jestem tym, czym jestem, a dana mi łaska Jego nie okazała się daremną przeciwnie, pracowałem więcej od nich wszystkich, nie ja, co prawda, lecz łaska Boża ze mną.
|
(11) Tak więc czy to ja, czy inni, tak nauczamy i tak wyście uwierzyli.
|
(12) Jeżeli zatem głosi się, że Chrystus zmartwychwstał, to dlaczego twierdzą niektórzy spośród was, że nie ma zmartwychwstania?
|
(13) Jeśli nie ma zmartwychwstania, to i Chrystus nie zmartwychwstał.
|
(14) A jeśli Chrystus nie zmartwychwstał, daremne jest nasze nauczanie, próżna jest także wasza wiara.
|
(15) Okazuje się bowiem, żeśmy byli fałszywymi świadkami Boga, skoro umarli nie zmartwychwstają, przeciwko Bogu świadczyliśmy, że z martwych wskrzesił Chrystusa.
|
(16) Skoro umarli nie zmartwychwstają, to i Chrystus nie zmartwychwstał.
|
(17) A jeżeli Chrystus nie zmartwychwstał, daremna jest wasza wiara i aż dotąd pozostajecie w swoich grzechach.
|
(18) Tak więc i ci, co pomarli w Chrystusie, poszli na zatracenie.
|
(19) Jeżeli tylko w tym życiu w Chrystusie nadzieję pokładamy, jesteśmy bardziej od wszystkich ludzi godni politowania.
|
(20) Tymczasem jednak Chrystus zmartwychwstał jako pierwszy spośród tych, co pomarli.
|
(21) Ponieważ bowiem przez człowieka [przyszła] śmierć, przez człowieka też [dokona się] zmartwychwstanie.
|
(22) I jak w Adamie wszyscy umierają, tak też w Chrystusie wszyscy będą ożywieni,
|
(23) lecz każdy według własnej kolejności. Chrystus jako pierwszy, potem ci, co należą do Chrystusa, w czasie Jego przyjścia.
|
(24) Wreszcie nastąpi koniec, gdy przekaże królowanie Bogu i Ojcu i gdy pokona wszelką Zwierzchność, Władzę i Moc.
|
(25) Trzeba bowiem, ażeby królował, aż położy wszystkich nieprzyjaciół pod swoje stopy.
|
(26) Jako ostatni wróg, zostanie pokonana śmierć.
|
(27) Wszystko bowiem rzucił pod stopy Jego Kiedy się mówi, że wszystko jest poddane, znaczy to, że z wyjątkiem Tego, który Mu wszystko poddał.
|
(28) A gdy już wszystko zostanie Mu poddane, wtedy i sam Syn zostanie poddany Temu, który Synowi poddał wszystko, aby Bóg był wszystkim we wszystkich.
|
(29) Bo inaczej czegóż dokonają ci, co przyjmują chrzest za zmarłych? Jeżeli umarli w ogóle nie zmartwychwstają, to czemuż za nich chrzest przyjmują?
|
(30) Po co też i my wystawiamy się na niebezpieczeństwo każdej godziny?
|
(31) Zapewniam was, przez chlubę, jaką mam z was w Jezusie Chrystusie, Panu naszym, że każdego dnia umieram.
|
(32) Jeżeli tylko ze względu na ludzi potykałem się w Efezie z dzikimi zwierzętami , to cóż mi stąd za pożytek? Skoro zmarli nie zmartwychwstają, to jedzmy i pijmy, bo jutro pomrzemy.
|
(33) Nie łudźcie się! "Wskutek złych rozmów psują się dobre obyczaje".
|
(34) Ocknijcie się naprawdę i przestańcie grzeszyć! Są bowiem wśród was tacy, co nie uznają Boga. Ku waszemu zawstydzeniu to mówię!
|
(35) Lecz powie ktoś: A jak zmartwychwstają umarli? W jakim ukazują się ciele?
|
(36) O, niemądry! Przecież to, co siejesz, nie ożyje, jeżeli wprzód nie obumrze.
|
(37) To, co zasiewasz, nie jest od razu ciałem, którym ma się stać potem, lecz zwykłym ziarnem, na przykład pszenicznym lub jakimś innym.
|
(38) Bóg zaś takie daje mu ciało, jakie zechciał każdemu z nasion właściwe.
|
(39) Nie wszystkie ciała są takie same: inne są ciała ludzi, inne zwierząt, inne wreszcie ptaków i ryb.
|
(40) Są ciała niebieskie i ziemskie, lecz inne jest piękno ciał niebieskich, inne — ziemskich.
|
(41) Inny jest blask słońca, a inny — księżyca i gwiazd. Jedna gwiazda różni się jasnością od drugiej.
|
(42) Podobnie rzecz się ma ze zmartwychwstaniem. Zasiewa się zniszczalne — powstaje zaś niezniszczalne
|
(43) sieje się niechwalebne — powstaje chwalebne sieje się słabe — powstaje mocne |
(44) zasiewa się ciało zmysłowe — powstaje ciało duchowe. Jeżeli jest ciało ziemskie, powstanie też ciało niebieskie.
|
(45) Tak też jest napisane: Stał się pierwszy człowiek, Adam, duszą żyjącą, a ostatni Adam duchem ożywiającym.
|
(46) Nie było jednak wpierw tego, co duchowe, ale to, co ziemskie duchowe było potem.
|
(47) Pierwszy człowiek z ziemi — ziemski, drugi Człowiek — z nieba.
|
(48) Jaki ów ziemski, tacy i ziemscy jaki Ten niebieski, tacy i niebiescy.
|
(49) A jak nosiliśmy obraz ziemskiego [człowieka], tak też nosić będziemy obraz [Człowieka] niebieskiego.
|
(50) Zapewniam was, bracia, że ciało i krew nie mogą posiąść królestwa Bożego, i że to, co zniszczalne, nie może mieć dziedzictwa w tym, co niezniszczalne.
|
(51) Oto ogłaszam wam tajemnicę: nie wszyscy pomrzemy, lecz wszyscy będziemy odmienieni.
|
(52) W jednym momencie, w mgnieniu oka, na dźwięk ostatniej trąby — zabrzmi bowiem trąba — umarli powstaną nienaruszeni, a my będziemy odmienieni.
|
(53) Trzeba, ażeby to, co zniszczalne, przyodziało się w niezniszczalność, a to, co śmiertelne, przyodziało się w nieśmiertelność.
|
(54) A kiedy już to, co zniszczalne, przyodzieje się w niezniszczalność, a to, co śmiertelne, przyodzieje się w nieśmiertelność, wtedy sprawdzą się słowa, które zostały napisane: Zwycięstwo pochłonęło śmierć.
|
(55) Gdzież jest, o śmierci, twoje zwycięstwo? Gdzież jest, o śmierci, twój oścień?
|
(56) Ościeniem zaś śmierci jest grzech, a siłą grzechu Prawo.
|
(57) Bogu niech będą dzięki za to, że dał nam odnieść zwycięstwo przez Pana naszego Jezusa Chrystusa.
|
(58) Przeto, bracia moi najmilsi, bądźcie wytrwali i niezachwiani, zajęci zawsze ofiarnie dziełem Pańskim, pamiętając, że trud wasz nie pozostaje daremny w Panu.
|